.....

Wednesday 11 September 2013

5 FAKTA PENTING!!!!



Assalamualaikum..

Tajuk mcm penting je kan.. ya mmg penting.. Fakta ni kak cha terbaca kat Fb kak Cha.. sempena tuan yg tulis tu pun benarkan kak cha share.. so kak cha pun share la kat blog kak cha.. 

tapi wallahualam, betol ke idok.. kalu betul blh di titik beratkan.. tapi jika tak benar.. boleh diabaikan , Okey kekawan??

5 Fakta Untuk Anda Percaya Atau Tidak

1. Jika anda makan SATAY, jgn pula lupa nak mkn timunya, sebabnya mmkn satay bersama  karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bende tu karsinogen?? - ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah. Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan UDANG selepas mengambil Pil Vitamin C! yg mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam SHAMPOO. Balik rumah dan pergi periksa, Tukarlah jenama lain sebelum terlambat. Jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan  barah dalam jangka masa yg panjang dan ini bukannya jenaka. Ada satu syarikat telah ditanya mengapa menggunakan bahan tersebut, dan jawapan mereka ialah " Ya mmg kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa2 krn kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yg banyak. 

4. Kepada penggemar makanan jenis Mee Segera (tak kiralah ape jenama dan jenis pun).Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket seterusnya.Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor.Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas  makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan.

5. Bawang Goreng Segera. Seorang kawan melawat ke sebuah perusahan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. yang berwarna dan tidak berwarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang berwarna dicampurkan bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan , ianya meleburkan lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat.

oh takut juga kakCha dengan pemakanan kita sekarang.. dasyat!!!

Wallahualam.. tp yg pasti..Rasulullah s.a.w melarang kita campurkan makanan laut dengan darat. kenapa ??? haaa jap ek..

sebab : ini kerana dalam makanan darat terdapat ion Positif (+) , manakala dalam makanan laut terdapat ion (-).

kalau ikut teori sains, dua ion ini akan menarik antara satu sama lain. Jadi, jika makan bercampur (-) dan (+) ni.. akan menghasilkan reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita. 

Kesan: sakit perut, juga menyebabkan perut jadi buncit dan Boroi.. auwwww..

Sayangkan Rasullulah s.a.w pada umatnya.. Beliau mahu kita menjaga kesihatan untuk terus menjalankan tanggungjawab kita pd Allah s.w.t. AllahuRabbi.. 

BESNYEEE tomyam Campur.. tp X bagus untuk kesihatan syg syg ku...

No comments:

Post a Comment