.....

Sunday 26 September 2010

celoteh kak cha -aku seorang pentingkan diri....

salam..
 MOod: tak Berapa baIk..


hai semua.. maaf yer kak cha mUd tak brape baik hari ni.. so so BAD...

selama aku berada dibumi ini, aku tak pernah jumpa manusia berkenalan dan terus menilai seseorang itu adakah baik atau buruk.

hanya kerana kehendak  disangkal, atau tidak di ikuti, kamu di letakkan sebagai pentingkan diri sendiri??? hey, awak patut tahu apabila awak buat seperti itu, awak sebenarnya menunjukkan sikap buruk awak...  awak mencari kesilapan seseorang didalam permulaan perkenalan dan mula merasa marah, dan kurang senang apabila kehendak awak di sanggah... dan awak kata dia seorang yang rumit???  macam itu kan?

sedarkah awak yang awak sebenarnya hipokrik dan pentingkan diri sendiri!!!  awak telah menunjukkannya sendiri,, tanpa saya perlu nilaikan sikap awak.. tak perlu saya teliti setiap gerak geri awak.. saya tidak perlu melakukan sesuatu untuk melihat sikap awak sebenar.. dan kerana saya bukan orang seperti itu, mencari kesalahan orang lain dalam satu ketika.

yeah .. jika saya seorang pentingkan diri, apakah masalahnya dengan awak???

saya benci perkataan , so what???

awak tahu tak itu adalah jawapan yang paling bodoh, saya dengar dari seorang lelaki yang sudah seusia 25 tahun ke atas... hey , itu  adalah perkataan dari budak yang tidak cukup matang sebagai jawapan melarikan diri.. atau pun kehilangan akal untuk menjawab. sangat memalukan...

mencari kesalahan orang.. tanpa disedari menunjukkan sikap awak  sendiri...

awak tanya pada saya.. "tahu tak kenapa awak tak bercinta???"
sebab awak pentingkan diri sendiri...
hey berapa lama awk kenal saya??? apa awak tahu tentang cinta saya??
dan soalan saya??? tahu tak kenapa awak tak kahwin sampai sekarang.. sebab sikap awak yang suka cari kesilapan orang.. adakah awak cukup sempurna hinggakan mencari kelemahan dan keburukan seseorang????

saya pasti awak , akan jumpa seseorang yang mempunyai perangai seperti awak.. yang suka menilai orang dan menimbulkan ketidakselesaan...

sebenarnya, itu hak saya.. jika saya tidak menurut kehendak awak.. itu adalah hak saya.. kerana pada saya , manusia perlu ada batasnya dalam pergaulan.. dan saya tak meniliti setiap hak awak ,cuba selongkar hak awak.. sebab saya tahu batas saya!! kalau saya dikatakan PENTINGKAN DIRI SENDIRI... awak adalah manusia yang tak reti HORMAT pendirian orang lain.!!!!

mungkin pada awak saya seorang yang tidak boleh terima teguran.. maaf untuk menegur ada cara nya.. jika awak menunjukkan sikap begitu, saya tak rasa saya boleh terima pakai teguran itu.. sebab awak sendiri menunjukkan sikap begitu, awak cuba pentingkan diri awak sendiri, awak membuat suasana tegang kerana sikap awak yang tak boleh terima apabila kehendak awak disangkal... jangan cuba ingat saya terlalu bodoh!!! awak.. walaupun saya tidak seusia awak... tapi saya boleh faham dan saya bukan seorang yang akan mati akal dengan secepat itu... wlaupun saya tidak menidakkan apa yang awak kata, tak bermakna saya salah... saya cuma malas nak berpanjangan.. kerana saya tahu awak akan cuba menangkan awak..

saya boleh terima alasan awak, jika ianya betul munasabah.. adakah saya seorang pentingkan diri hanya kerana saya tidak membenarkan awak melihat tapak tangan saya??? tidak kiralah untuk menilik tau hanya untuk merasai adakah tangan saya kasar atau lembut...  jika saya tidak benarkan.. itu hak saya.. dan ada sebab kenapa.. tp kerana itu wak kata saya peningkan diri??  sebenarnya awak tak reti hormat orang!!!
 hanya kerana setiap percakapan saya, bila awak tidak dengar dan saya akan kata ,, tak ada apa la..., itu di katakan pentingkan diri??? kalau benda itu penting saya akan ulang, jika ianya hanya sekadar kata2 tidak ada makna.. sy tak perlu mengulangi..
awak akan nampak kesalahan dan keburukan saya, tapi awak takkan nampak keburukan dan kesalahan awak.. saya yang akan nampak semua itu.......... tapi saya tidak memberitahu atau terus menghukum awk , kerana saya tidak mengenali siapa awk sebnarnya.... saya tak boleh menilai seseorang dgn sekelip mata.. itu menghukum namanya!!

maaf.. saya tidak mampu berkawan dengan orang yang suka menghukum.... saya takut kesabaran saya akan hilang... itu hak awak.. sikap awak.. saya tak boleh nak marah dan halang ,kecuali awak sendiri.. .

apa yang saya mampu katakan : jika sikap ini berterusan .. awak tidak akan rasa bahagia... kerana awak sntiasa menilai dan terus menghukum.... menilai tidak salah.. tetapi yang terus menghukum itu tidak berapa elok.. kerana itu boleh menyebabkan ketegangan ant awk dgn dia.... dan belajar menghormati kehendak dan pendirian orang lain...

dan saya .. akan cuba belajar tidak mementingkan diri sendiri.. terima kasih atas teguran... salam :)

P/s :kadang2 kita perlu pentingkan diri... tapi kita tak boleh kadang2 menghormati pendirian orang lain!!

No comments:

Post a Comment