.....

Sunday 21 November 2010

berkesempatankah aku?? jika esok masa aku.....

langkah kaki selama ini kuat ,penuh kudrat, termati seketika di lereng bukit bercuram , mata2 yg sedia wujud sejak lahir, tersentap melihat sekujur tubuh berbajukan kain kapan putih, berkulitkan pucat, terbaring didepan ku, melihat kukunya berwarna putih jernih.. tanpa setitik darah mengalir....aku sayu

entah kenapa, hati ku menjadi kelam, gelap gelita, hanya linangan titisan mutiara mampu ku luahkan. Jika di Indonesia, gunung Merapi meluahkan lavanya.. aku?? meluahkan air mata, adakah airmata keinsafan?? aku sendiri buntu. sebagai makhluk ,hambaNya, seharusnya aku merindui saat -saat untuk bertemu Kekasih Abadi.. di negeri yg kekal abadi. Namun berlainan yg ku rasakan saat ketika itu, takut, gerun, gelisah.

aku takut pada seksaan, aku gerun pada sekaratul maut, aku gelisah untuk ke sana.. mengapa???? kenapa??? oh tuhan, aku takut, kerna  aku tidak pasti.. berapa gantangkah amalan ku??? berapa luas lautan dosa ku?? berapa gunikah ibadah ku??? oh tuhan... aku gerun, memikir saat aku melakukan dosa2 dahulu... aku gerun dengan maksiat yg telah aku lakukan, aku gerun untuk dipalu oleh malaikat munkar dan nakir... aku takut.. kerna aku tahu dosa-dosa aku...

oh tuhan, melihat detik-detik sekujur tubuh dikapan, hati ku kegelisahan, waktunya telah sampai, aku???? adakah aku sudah bersedia??? kenapa manusia itu hanya seketika insafnya?? mengapa aku tidak bisa melawan nafsu, bisikan iblis, dan anasir-anasir luar??? oh tuhan, masihkah ada iman di dada ini?? berbagai-bagai andaian menerjah dibenak fikiran ku.

sehingga sekujur tubuh disolatkan... ketika hati ku terdetik beribu-ribu, sempatkah aku menambah amalan ku??? bilakah waktu ku?? aku ingin pulang... bersujud di sejadahMu.. memohon keampunan kepadaMu, kerna aku takut , esok sudah tiba masa aku....

No comments:

Post a Comment