.....

Monday 17 January 2011

KELIP-KELIP dan aku....

kelip-kelip itu cantik .. satu serangga yang menghadiahkan cahaya pada malam2 yang gelap.. kalu dah malam itu.. mestilah gelap kan???? tinggal di dlm hutan.. belukar... berterbangan dimalam hari.. memperlihatkan kecantikkan diri.. kekiri kekanan.. keatas kebawah.. sayapnya membawa diri.. terbanglah kelip-kelip selagi kau masih mampu terbang...

namun , aku bukan kelip-kelip.. kerana aku dilahirkan diatas muka bumi ini sebagai manusia..yang mempunyai akal , hati dan perasaan.. yang mampu membezakan yg baik tau yang buruk.. tetapi kelip-kelip pasti tidak teringin menjadi seperti aku.. hidup dimuka bumi yang penuh ranjau dan dugaan.. sesekali aku terlintas berfikir kenapa aku tidak dilahirkan seperti kelip-kelip.. subahanallah.. aku adalah ciptaan sebaik-baik makhlukNYa....

walaupun kelip2 tidak perlu memikirkan tentang pelajaran.. tentang kehidupan.. tentang politik.. tentang dunia.. tentang dosa.. tentang neraka syurga.. tentang hari kiamat.... namun aku bersyukur aku dilahirkan sebagai manusia... khalifah di muka bumi ini..

namun bila terlintas akan dosa dan pahala.. akan syurga dan neraka..akan hari kiamat... aku semakin takut.. dan terlintas mngapa aku tidak seperti kelip-kelip.. hanya berzikir kepada Tuan sekalian alam.. mengapa tidak aku menjadi kelip-kelip menyerah seluruh jiwa raga kepada Allah yang maha pencipta???? semakin hari semakin pelik fikiran aku... namun aku bersyukur kerana hai ku masih ada takut pada DOSA dan PAHALA....


kelip-kelip cahaya mu kuning..
cemburu aku pada mu kelip-kelip..
cantik warna menyeri malam...
cemburu aku pada mu kelip-kelip.

kelip-kelip cahaya mu kuning..
cemburu aku pada kecantikan mu kelip-kelip..
memberi senyuman pada insan memuja mu..
cemburu aku pada mu kelip-kelip..

kelip-kelip cahaya mu kuning..
cemburu aku pada kebebasan mu kelip-kelip..
terbang melebar sayap menyinar malam..
cemburu aku pada mu kelip-kelip.

No comments:

Post a Comment