.....

Tuesday 28 December 2010

~Pilihan Ibu Bapa atau sendiri???

dunia serba mOden sekarang masiHkah ada Jodoh PIlihan ibu dan ayah???

mestilah ada.. dulu dikatakan itu di sebab ibu bapa berfikiran kOlot..
nak Jodoh2kan anak... tpi sebenarnya mungkin zaman dlu .. anak dara duk umah... so bapak2.. ibu2.. perlu mencari bakal menantu mereKa.. kalau tidak Andartu lah anak mereka... tak merasalah mereka menimang cucu..

tapI zaman sekarang??? Boleh pakai ke??Jodoh pilihan ibu bapa??

kata anak muda 

 kenapa nak di carikan jodoh untuk mereka??
 mereka boleh cari sendiri!!
 mereka ingin berkahwin dengan insan yg mereka cintai!!!
 mereka inginkan  pasangan  mereka kenali !!!
 kenapa perlu dijodohkan dengan insan yang tidak dikenali???

kata ibu bapa 

mereka lebih tahu mana yang baik untuk anak2 mereka !!!
mereka mencari insan yg sesuai utk anak2 mereka..
mereka tidak akan merosakkan masa depan anak2 mereka..
mereka lakukan demi persahabatan antara 2 keluarga..
mereka lakukan demi perniagaan..

kata anak yang taat

turuti pilihan ibu dan bapa.. terbaik untuk mereka terbaiklah utk dirinya
tidak membantah.. menerima segalanya dengan redha walaupun hati terluka..

seyes sedihkan.. bila pemuda itu memiliki kekasih hati.. namun dihalangi dan dikahwinkan dengan pilihan mereka.. mungkin atas dasar pangkat.. darjat..

tapi sebenarnya.. apa yang berlaku telah tersurat.. dan kita Perlu menerima seadanya.. jika itu tertulis takdir untuk kita.. kita redha.. menerima ujian itu dengan rela.. insyaallah.. pasti cahaya sinar kebahgiaan bersama kita..

jika Jodoh kita Kite pjg mungkIn itulah insan terbaek untuk kita..  mungkin pilihan ibu bapa itu lebih baik..  carilah keredhaan Ibu bapa.. redha dan restu ibu dan bapa itu lebih mulia... sebagai anak.. berikan lah kebahgian pada mereka selagi mereka ada.. dan tidak mungkin kita bisa membayar perit jerih mereka membesarkan kita..

namun jika Jodoh itu tidak panjang.. pasti ada yang tersuratnya... memberi pengajaran kepada ibu dan bapa.. bila tiada keserasian..pasti berlaku pergolakkan.. bila mana kedua2 mereka mempunyai hati yang keras.. tidak redha.. ini akan menyebabkan penceraian.. ini akn memutuskan hubungan silaturrahim dan lagi2 hubungan besan.. apatah lagi bila ianya di kawinkan atas dasar perniagaan..atau  persahabatan...

adakah ini seperti menjualkan kebahgian anak2??? memperdagangkan anak2 demi kepentingan diri??

kadang2 pilihan ibu bapa ada baiknya.. jika pilihan anak itu tidak begitu baik.. tidak mampu membimbing anak2...pasti ibu bapa tidak mengizinkan krn  ingin melihat kebahgia anak2... namun jika berlaku permasalhan nanti sanggupkah kita menanggung kesilapan itu?? jika hati anak kita menderita.. terseksa??  dan yg paling ditakuti.. anak berlaku curang dengan menantu pilihan kita.... kerana masih mengingati kekasih hati?? siapa yang patut di persalahkan??

namun sebagai insan di muka bumi ini.. ingatilah.. semua itu tElah tersurat diSana.. pasti Allah lebih mengetahui mana yang buruk mana yang terbaek Untuk makhluknya.. Oleh itu redha dan susulilah perjalanan itu dengan redha dan tabah.. kerana Allah tidak akan menguji seseorang itu melebihi kemampuannya.. dan semestnya Dia menyanyangi insan yang sentiasa di uji .. utk melihat tahap keimanan seseorang... kecintaan kita pada Ilahi... insyaallah. kita akan memperolehi rahmat dariNya.... bersabarlah kerana sabar itu sebahagian dari iman..


:- cariLah paSangan itu atas dasar agamanya.. bukan kerna pengaruhnya
:- carilah psangan itu atas dasr keturunannya.. bukan kerna pangkat darjatnya
:- carilah pasangan itu atas dasar kekayan budinya ... bukan kerna harta berlipat ganda..
:- carilah elok wajahnya .. bukan kerna rupa parasnya yg sementara 


cincin disarung tanda ikatan kasih terjalin...


(^_*) lambatnya mak nak Jodohkan saya... :)

2 comments:

  1. Mohon untuk berkongsi untuk tujuan motivasi diri dan rakan2 ana...Semoga Allah merahmati anda dan keluarga anda sentiasa di dalam RahmatNya..Semoga usaha kecil ini diperlihatkan Allah di akhirat kelak insya'Allah...teruskan usaha mulia ini..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. AllahuRabbi sy baru baca.. kongsi la sejauh mana yg boleh :)

      Delete